9 نکته برای انتخاب بهترین منبع تغذیه صنعتی 

برای انتخاب بهترین منبع تغذیه صنعتی برای پروژه های اتوماسیون صنعتی بررسی 9 نکته امری ضروری است. موارد 9 گانه به صورت لیست در زیر آورده شده است.

  • محدوده ولتاژ ورودی
  • محدوده ولتاژ خروجی
  • حداکثر جریان خروجی
  • ریپل خروجی
  • فضا/ابعاد
  • محفظه / خنک کننده / فن
  • دمای کاری
  • کاهش قدرت
  • استانداردهایی که باید رعایت شوند

برای مطالعه دقیق تر به بررسی موردی هریک از مورد 9 گانه پرداخته شده است.

بهترین منبع تغذیه صنعتی

محدوده ولتاژ ورودی (Vin):

محدوده ای است که منبع تغذیه صنعتی شما به آن نیاز دارد، مانند AC تک فاز یا AC سه فاز. طراح باید محدوده ولتاژ ورودی سیستم را بداند که بر مبنای آن منبع تغذیه را انتخاب کند. محدوده ولتاژ ورودی در حالت استاندارد جهانی برای اکثر سیستم ها بین 85_264Vac، و محدوده فرکانسی 47 تا 60 هرتز است.

منبع تغذیه AC-DC به دو طریق قابل تولید است در حالت اول منبع تغذیه دارای تیغه قابل تعویض است. نوع دیگر منبع تغذیه AC-DC تیغه ثابت است که فقط به یک محدوده ولتاژ ورودی ac ثابت پاسخ می دهد.

محدوده ولتاژ خروجی (Vout):

محدوده ای است که برای ولتاژ خروجی خود نیاز دارید. به عنوان مثال، در یک تست اندازه گیری، ممکن است به یک محدوده ولتاژ خروجی قابل تنظیم نیاز داشته باشید. در این صورت، انتخاب یک منبع تغذیه AC-DC که دارای ویژگی محدوده خروجی متغیر باشد، باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می شود. در موارد دیگر، شما به یک ولتاژ خروجی ثابت مانند 48 ولت، 12 ولت و غیره نیاز دارید.

حداکثر جریان خروجی (Iout):

دانستن حداکثر توان خروجی که از منبع تغذیه AC-DC گرفته می شود امری بسیار ضروری  است. اهمیت این موضوع در کاربردهایی با نوسان زیاد جریان پر رنگ تر می شود. در مواردی از این دست، منابع تغذیه ای وجود دارد که می توان آنها را برای حصول قدرت بیشتر موازی کرد.

ریپل خروجی:

برخی از کاربردها باعث می‌شوند خروجی منبع تغذیه ریپل بالاتری داشته باشد که نتیجتا منجر به  نوسان زیاد در جریان خروجی می شود. این مورد عمدتا به دلیل نوع بار متصل به منبع تغذیه است( مانند درایوهای موتورهای الکتریکی و بارهای غیر خطی ). برخی از سوالاتی که باید قبل از انتخاب منبع تغذیه از خود بپرسید این است که آیا به یک خروجی تنظیم شده نیاز دارید؟ تا چه سطحی از نوسان برای کار شما قابل تحمل است؟

پاسخ این سوالات را می توانید از طریق دیتاشیت منبع تغذیه مورد نظر بدست آورید.

فضا/ابعاد:

با توجه به این واقعیت که منابع تغذیه روز به روز فشرده تر می شوند، سوالی که باید از خود بپرسید که آیا فضای کافی در پروژه برای تعبیه منبع تغذیه دارید؟ آیا فضای اضافی برای منابع موازی برای حصول قدرت بالاتر وجود دارد؟

محفظه / خنک کننده / فن:

آیا منبع تغذیه شما به یک فن داخلی نیاز دارد یا به سیستم هیت سینک یا فن خارجی برای خنک نگه داشتن ماژول نیاز دارید؟ بسیاری از منابع تغذیه دارای ویژگی هایی به نام حفاظت از دمای بیش از حد هستند که به قطع منبع تغذیه کمک می کند تا از آسیب بیشتر به دلیل گرمای بیش از حد جلوگیری شود. به طور کلی  برای حصول بهترین نتایج سعی کنید ماژول را تا حد ممکن خنک نگه دارید.

دمای کاری:

آیا منبع می تواند در شرایط سخت دمایی مانند 40- درجه سانتیگراد یا 50+ درجه سانتیگراد مقاومت کند؟ به عنوان مثال خودروهای برقی وجود داشت که در اوج زمستان نمی توانستند راه اندازی شوند. بنابراین، باید در نظر داشته باشید که آیا منبع تغذیه شما در شرایط سخت دمایی به خوبی کار می کنند یا خیر؟

مشخصات الکتریکی دیتاشیت می تواند به یافتن این اطلاعات کمک کند.

کاهش قدرت (Derating) :

محیط تا حدودی بر منبع تغذیه تاثیر می گذارد و باعث از بین رفتن مقداری از قدرت منبع تغذیه می شود که به این امرDerating   می گویند. ارتفاع و دما برخی از عوامل موثردر این مورد هستند.

استانداردهایی که باید رعایت شوند:

در برخی از پروژه ها نیاز است که مشخصات خاصی مانند 60601، IP20، IP22 را رعایت کنید. پروژه شما به چه سطح از استاندارد نیاز دارد؟ برخی از محصولات با استانداردهای خاصی بر اساس نیازهای مشترک مشتریان تولید می شوند. قبل از انتخاب منبع تغذیه، بررسی این موارد امری ضروری است.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست