مقدمه

زمانی که شروع به یادگیری پی ال سی کردم، فهم تفاوت بین پی ال سی کامپکت و ماژولار برایم دشوار بود. ازین رو تصمیم گرفتم در این مقاله به جزییات به تفاوت های این دو نوع پی ال سی بپردازم. همانطوری که اطلاع دارید PLCها در دو نوع کامپکت و ماژولار تولید می شوند. اگر شما هم علاقمند به دانستن تفاوت بین این دو هستید، این مقاله را تا پایان دنبال کنید.

پی ال سی کامپکت و ماژولار

در جدول زیر هشت تفاوت عمده این دو نوع پی ال سی به صورت مقایسه ای لیست شده است.

تفاوت 9 بین پی ال سی کامپکت و ماژولار در بلوک دیاگرام آن ها است. با توجه به اهمیت این موضوع، این دو پی ال سی را به صورت جداگانه از منظر بلوک دیاگرام بررسی کرده ایم.

بلوک دیاگرام پی ال سی کامپکت

بلوک دیاگرام این نوع پی ال سی شامل ورودی/خروجی، منبع تغذیه و CPU است.

بلوک دیاگرام پی ال سی کامپکت

بلوک دیاگرام پی ال سی ماژولار

بلوک دیاگرام این نوع پی ال سی شامل CPU، منبع تغذیه، ماژول های ورودی/خروجی و ماژول های واسطه (Interface Module) است.

بلوک دیاگرام پی ال سی ماژولار

در پی ال سی های ماژولار، هر Rack شامل 11 یا 18 اسلات (Slot) است. (Slot: هر ماژول روی رک فضایی را اشغال می کند، که اصطلاحا به آن اسلات گفته می شود) باید به این نکته توجه کرد که ترتیب قرار گرفتن ماژول ها روی رک مهم است.

PS: مخفف Power Supply، منبع تغذیه که روی اولین اسلات قرار می گیرد.

CPU: مخفف Central Processing Unit ، واحد پردازنده مرکزی که روی دومین اسلات قرار می گیرد.

IM: مخفف Interface Module، ماژول واسطه که به منظور ارتباط بین رک اصلی با رک های توسعه استفاده می شود و روی سومین اسلات قرار می گیرد.

SM: مخفف Signal Module، که در اینجا منظور ورودی و خروجی ها است. این ماژول ها از اسلات 4 به بعد مجاز به قرار گرفتن هستند.

FM: مخفف Function Module، ازین ماژول ها برای مقاصد خاص مانند PID کنترلر، شمارنده سرعت بالا، کنترل موقعیت، کنترل سرعت استفاده می شود. این ماژول از اسلات 4 به بعد مجاز به قرار گرفتن است.

CP: مخفف Communication Processor به معنی کارت شبکه است و به منظور ارتباط PLC با شبکه های صنعتی طراحی شده است. این ماژول از اسلات 4 به بعد مجاز به قرار گرفتن است.

ترتیب قرارگیری ماژول ها روی رک در پی ال سی ماژولار
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست