5 نوع مختلف زبان برنامه نویسی PLC که معمولاً در صنعت استفاده می شود

مقدمه

بر اساس استاندارد IEC ، زبان های برنامه نویسی PLC در پنج استاندارد اصلی طبقه بندی می شوند.

plc programming languages

بیایید زبان های برنامه نویسی PLC را یکی یکی بررسی کنیم:

Ladder Diagram (LD) 

دیاگرام نردبانی یک زبان مرسوم برنامه نویسی PLC است که به صورت مخفف LD و همچنین به عنوان Ladder Logic نیز شناخته می شود. LD یکی از قدیمی ترین زبان های برنامه نویسی PLC است. زبان Ladder در گذشته جهت نمایش مدارهای رله ای و سوئیچی مورد استفاده قرار می گرفت و بعد از تغییراتی که در آن داده شد، از آن جهت برنامه نویسی PLCها استفاده کردند. یادگیری این زبان با استفاده از گیت های منطقی و برخی از قوانین مهم برنامه نویسی، کار آسانی است.

مزیت های زبان برنامه نویسی LD:

  • LD ساختار منطقی ساده دارد و قابل اعتمادتر از یک مدار کنترلی الکترونیکی است.
  • یادگیری و خواندن برنامه آسان است.
  • هر نماد برنامه نویسی، اقدامات خاصی را انجام می دهد.
  • عیب یابی برنامه با این زبان آسان است.

(IL) Instruction List 

Instruction List (IL) نوع دیگری از زبان برنامه نویسی PLC است. این زبان از کد mnemonic استفاده می کند، بنابراین سینتکس (Syntax) این زبان برنامه نویسی به راحتی به خاطر سپرده می شود. به طور کلی، برند آلن بردلی از زبان برنامه نویسی Instruction List (IL) بهره می گیرد.

مزیت های زبان برنامه نویسی IL:

  • سرعت اجرای بالایی دارد.
  • در مقایسه با سایر زبانهای برنامه نویسی، به حافظه کمتری نیاز دارد.

Structured Text (ST)

Structured Text که به صورت مخفف با ‘ST’ و ‘STX’ مشخص می شود. از سینتکس (Syntax) زبان برنامه نویسی سطح بالا استفاده می کند. سینتکس در این زبان مشابه زبان های برنامه نویسی سطح بالا؛ شامل حلقه ها، متغیرها، شرط ها و عملگرها است.

مزیت های زبان برنامه نویسی ST:

  • درک و فهم برنامه نویسی با زبان ST برای برنامه نویسان تازه کار و با تجربه بسیار آسان است.
  • به دلیل فرمت استاندارد کدنویسی، ویرایش و اصلاح برنامه نوشته شده به زبان ST آسان است.

Function Block Diagram (FBD)

FBD یک روش محبوب و آسان برای نوشتن برنامه همانند زبان LD است. دستورات در FBD با یک باکس نشان داده می شوند. هر باکس کار به خصوصی را انجام می دهد. در این زبان، برنامه نویس قادر خواهد بود خیلی از دستورات که در جاهای مختلف برنامه استفاده می شوند را بصورت یک بلوک آماده درآورد و به وقت نیاز آنها را فراخوانی کند. FBD یک زبان برنامه نویسی گرافیکی است. بنابراین، کار برنامه نویس برای توصیف یک سیستم را آسان می کند. شرکت فراروپایا در نرم افزار اختصاصی خودش از زبان FBD بهره برده است.

Sequential Function Charts  (SFC)

SFC نیز یک زبان برنامه نویسی گرافیکی است. SFC یک روش محبوب در سیستم های با کنترل ترتیبی است. در برنامه نویسی با زبان SFC توالی عملیات، به ترتیب مشخص و به آسانی قابلیت مانیتورینگ دارد. شاید در نگاه اول برنامه نویسی با این روش مشابه رسم فلوچارت باشد، که البته این یکی از ویژگی های منحصر این زبان برنامه نویسی است. جالب است بدانید که SFC پس از کامپایل به کد‌های STL تبدیل می‌گردد.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست